Faglige artikler

Hvordan bli en bedre markedsfører?

Som markedsførere er det viktig å ha oversikt over trafikk på nettsiden din, og hvor trafikken kommer fra. I markedsføringskampanjer blir det som oftest markedsført på flere ulike plattformer. Facebook, Google, Instagram og Snapchat er eksempler på slike ulike plattformer. 

Hvis du som markedsfører ikke kan måle effekten av markedsføringen du gjør, har du ingen bevis på at den fungerer, hvordan du kan forbedre den eller på hvilken plattform den kan forbedres. Google Analytics er en gratistjeneste som gir deg detaljert statistikk om besøkende på nettsiden din, men det er en måte å få enda bedre innsikt i hva som genererer mest trafikk. Her kommer UTM-sporing inn. 

I dette innlegget vil jeg forklare hva UTM er og vise hvordan du kan sette det opp.

Hva er UTM?

UTM står for Urchin Traffic Monitor og navnet kommer fra Urchin Tracker, et firma Google kjøpte opp i 2005 og som senere ble grunnmuren til Google Analytics. UTM er spesialkoder som legges inn på slutten av URL-en til nettsiden for å sporte klikk og ytelse av de markedsføringsaktivitetene du gjennomfører. 
Vi har fem varianter av URL parametere som kan spores. Disse er kilde, medium, kampanje, søkeord og innhold og jeg vil gå nærmere inn på disse i neste avsnitt.

Hvorfor bruke UTM?

Som nevnt bruker vi UTM koder for å vite hvor markedsføringen gjør det godt eller dårlig, men vi har fire hovedpunkter som begrunner dette bedre.

  1. For å vite nøyaktig hvor trafikken kommer fra
  2. For å vite hvilke lenker som blir trykket på i en kampanje
  3. For å gruppere trafikken ut ifra medium
  4. For å spore trafikk for forskjellige kampanjer

Hvordan sette sammen en UTM kode?

En UTM kode består av to deler, UTM-parameter og sporingsvariabel. En UTM-parameter starter alltid etter «?», med «utm_» og deretter den valgte parameteren. Sporingsvariabelen er den delen av UTM koden som spesifiserer hvor informasjonen skal komme fra.

Fordelen med å bruke forskjellige UTM parametere er at jeg kan tilpasse de ut ifra de ulike sosiale mediene. UTM-parameterne er skrevet i fet skrift, mens sporingsvariabelen er forklart under hvert punkt.

  • Kilde (Source)
    Google, Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin etc.
  • Medium
    Ulike medium kan være organisk søk, e-post eller sosiale medier
  • Kampanje (Campaign)
    For eksempel Facebook AD kampanjer eller e-post kampanjer
  • Søkeord/begrep (Term)
    Ulike søkeordutrykk som en besøkende kommer fra. Brukes som regel kun for betalte annonser
  • Innhold (Content)
    For eksempel ulike linker i en e-post kampanje
Bilde hentet fra searchenginejournal.com

Hvordan lage UTM-koder?

Dersom jeg vil se hvordan markedsføringen min på Instagram gjør det lager jeg URL koden med UTM halen slik:

– https://bkopperud.no/?utm_source=instagram. 

UTM koden kommer etter «?» i URL-en. Skriften i grønn er UTM-parameteren og skriften i rødt er sporingsvariabelen. UTM koder kan være lange og kompliserte, alt ettersom hvor mye data og informasjon du ønsker å vite. Når en UTM kode skal lages er det viktig at det ikke er noe mellomrom i URL og UTM koden. For å koble sammen hver del brukes tegn som «_» «=», «-», «+». Dersom du ønsker å sette sammen ulike parametere slås UTM kodene med «&». Da kan det for eksempel se slik ut:

– https://bkopperud.no/?utm_source=instagram&utm_source=linkedin.

Slik jeg nå har vist er måten å lage en URL- og UTM-kode for hånd, men dette kan være en litt tungvinn måte å gjøre det på, spesielt hvis du skal lage en lang og komplisert kode. Her kommer Google Analytics inn. GA har et gratis verktøy som heter Google Analytics Campaign Builder. Dette verktøyet lager URL-ene gratis for deg slik at du kun trenger å dele de ferdiglagde kodene.  

Skjermdump fra https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Skjermdump fra https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Feltene i «*» må fylles ut, resten er valgfritt. 

For at UTM koden skal fungere er det viktig å sette seg inn i parameterne slik at koden blir korrekt laget. Hvis det ikke er gjort riktig vil ikke koden gi deg den informasjonen du ønsker eller fungere. Det er også viktig å presisere at UTM koder ikke må legges på nettsiden din sin egne URL. Hvis dette skjer vil dataene du mottar være fra selve nettsiden og ikke hvordan folk har kommet dit.

Hvor havner informasjonen fra UTM kodene?

For å finne dataen som blir samlet fra dine ulike UTM koder må du først gå inn på Google Analytics. Deretter går du inn på Brukeranskaffelse (under Rapporter) > All trafikk > Kilder/medium. UTM koder krever struktur og at du har oversikt over hver enkelt kode. Å bruke UTM koder er en læringsprosess og du lærer underveis hvilke som gir deg den infoen du ønsker.

Jeg håper du lærte noe av denne teksten og forstod hvor verdifullt UTM koder kan være. Vi har tidligere i dette semesteret lansert en nettbutikk og vi har i tilknytning til denne nettbutikken opprettet Instagram konto og en Facebook side. Jeg vil definitivt bruke det jeg nå har lært om UTM koder opp mot nettbutikken, slik at vi kan få enda flere klikk på annonsene og innleggene våre. 

Kilder:

https://agencyanalytics.com/blog/utm-tracking

https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

https://analytics.google.com/

2 kommentarer

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *