Faglige artikler

Hvordan bruke SEO?

I dette innlegget vil jeg forklare hva SEO er og fordelene ved å bruke det aktivt. Som markedsførere er synlighet i spesielt Google-søk viktig. Forbrukeres søken etter et produkt eller produktkategori starter ofte med innhenting av informasjon fra ulike nettsider. Da er det viktig at nettsiden din havner på førstesiden i et Google-søk og gjerne høyt opp på siden. 

Hva er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization og oversettes til søkemotoroptimalisering. Ved å bruke SEO tilpasser man nettsiden til Googles retningslinjer for utforming av nettsider. SEO tar for seg de tekniske egenskapene til nettsiden din, i tillegg til innhold, kvalitet og lenker. Vi har to typer av SEO. En «generell» SEO og Google-SEO. 

SEO

SEO bidrar til økt aktivitet som gjør nettsiden din mer relevant for søk på ulike søkemotorer som Google, Yahoo, Bing, Opera etc. Trafikken på nettiden din kommer i all hovedsak fra organiske søk. Forklaringen til søkemotoroptimalisering ligger i ordet. Hvis nettsiden din da er søkemotoroptimalisert vil søk i søkemotorene være optimalisert for å sende potensielle kunder til nettopp din nettside. Jo høyere trafikk du har på nettsiden, jo større er sannsynligheten for salg. Dette vil jeg gå litt nærmere inn på i punkt 1 under hvorfor vi bruker SEO.

Google-SEO

Google-SEO er optimalisert spesifikt for Google-søk. Ifølge MediaNord står Google for over 90% av all søketrafikk i Norge. Derfor vil SEO tilpasset Google være svært relevant i bruken av SEO. Fremgangsmåten og prinsippene med Google-SEO er de samme som med den generelle SEO bruken.

Hvorfor bruker vi SEO?

Vi bruker SEO for å passe på at roboter fra Google og andre søkemotorer fanger opp innholdet på nettsiden din slik at nettsiden kommer høyere opp i organiske søkeresultater. Hvis innholdet på nettsiden ikke er lesbart for disse robotene er det heller ingen som finner nettsiden din utenom direkte søk. Et eksempel kan være at du har lastet opp et bilde på nettsiden din, og dette bildet heter IMG0192.jpg. Dette gir ikke robotene noe informasjon, men dersom det heller hadde blitt gitt et beskrivende navn for bildet kan robotene plukke opp dette bildet. 

Vi har tre punkter for å presisere hvorfor digitale markedsførere bør bruke SEO.

1. SEO bidrar til at fler forbrukere finner nettsiden.

Analyser viser at størsteparten av trafikk, konverteringer og salg kommer fra Google.. Organisk søketrafikk er en av de største inntektskildene, fordi flesteparten av forbrukere starter et kjøp med undersøkelser av alternativer. 

2. SEO er en meget kostnadseffektiv metode for å øke fortjenesten. 

I bransjer med høy konkurranse kan annonseringer og betalte søk være kostbart. Gratis trafikk med SEO kan dermed bidra til å øke lønnsomheten i bedriften din. Nettbutikker som bruker SEO tiltrekker seg relevant trafikk, uten at hver konvertering skal gi ekstra kostnader. SEO tilfører derfor høy verdi i forhold til kostnader sammenlignet med dyr markedsføring. 

3. SEO kan påvirke resultatene i lang fremtid.
Effekten ved å bruke SEO er vedvarende. Ved å fortsette og bruke SEO over flere år vil optimaliseringen bare bli mer og mer effektiv, dersom det legges til nye elementer.

For å sette disse tre punktene i live kan vi bruke et eksempel om nettbutikken gruppen jeg er med på har opprettet dette semesteret; brilleverden.com
Hvis du som kunde er på utgikk etter styrkefrie biller og søker på dette, vil nettbutikker som tilbyr dette og bruker SEO komme opp først. Uten SEO er nettbutikken vår usynlig for potensielle kunder og istedenfor vil konkurrenter som bruker SEO mest sannsynlig få et salg. Nettsiden vår er ny og ukjent for alle. Vi har ikke mye penger vi kan bruke på markedsføring og annonsering, så SEO er vår beste venn for å få konverteringer til nettbutikken. Når vi først har blitt synlige har vi mulighet til å generere salg, og med nok salg kan vi legge penger i annen markedsføring. SEO fører altså til potensiell inntekt. Etter hvert som nettsiden blir mer kjent og fortjenesten øker kan vi legge til nye SEO elementer slik at vi genererer enda fler konverteringer fra organisk søk.

Ved å implementere SEO til nettsiden din kombinert med for eksempel UTM-koder som jeg har skrevet om i dette innlegget skal du se at trafikken på nettsiden din vil vokse og du vil ha mye større oversikt over hvilke små justeringer eller tiltak du kan gjøre for å bli en bedre digital markedsfører! 

Kilder

https://searchplanet.no/seo-tips/svar-pa-alle-vanlige-sporsmal-om-sokemotoroptimalisering-seo/

https://www.medianord.no/om-google/

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *